keskiviikko 12. lokakuuta 2011

Hysteriaa lietsomassa

Siis minä lietson. Itseeni. Turhaa pelkoa ja hysteriaa.
Tänään olen lukenut Panu Kailan Talotohtori-opusta, rakentajan pikkujättiläistä.

Olen oppinut, että puukuituvilla on parempi kuin mineraalivilla, joka menee vissiin lähes väistämättä homeeseen ja vieläpä "tarjoaa lahottajasienille liukoista kalkkia ruokkien siten sienen kasvua."
Talomme laajennusosan eristeenä on käytetty mineraalivillaa.

Olen oppinut, että lattiasieni "tarvitsee voimakkaasti kasvaakseen yhteyttä johonkin alkaaliseen materiaaliin kuten betoniin, muurilaastiin tai mineraalivillaan."
Jep, kaikkia näitä löytyy.

Olen oppinut vielä senkin, että lattiasienen nimi on latinaksi Serpula lacrymans, siis "itkevä luikertelija", ja siltähän se nopeasti leviävä pirulainen just näyttääkin.

En voinut olla googlettamatta ja lukematta keskustelupalstoja. Muun muassa asumisterveysliitto Aste Ry on kertonut minulle radonista, asbesteista, homeiden terveysoireista, tupajumeista sekä legionella-bakteerista, joka tykkää asua seisovassa vedessä. Ja koska googlen avulla kärpäsestä kasvaa aina härkänen, olen tänään oppinut todella paljon muitakin asioita, jotka minun olisi ehkä ollut hyvä tietää vanhoista taloista ENNEN kuin ostin sellaisen.

Tosin jos olisin tiennyt, olisi varmaan jäänyt ostamatta. Ja se vasta olisi voinut olla turhan hysteeristä. Panu Kailakaan ei väitä, että kaikki mineraalivillat olisivat läpimätiä tai että kaikki betonipohjat uisivat luikertelijasienen kyynelissä. Rintamiestalo.fi:n keskustelussa käydään taistelua siitä, onko professori Kaila oikeassa vai väärässä ilmalämpöpumpuista. Keskustelun otsikko "Panu Kaila pelottelee taas" viittaa vahvasti siihen, että ihan kaikki eivät usko professorin juttuihin muutenkaan.

Oli miten oli, lupaan toistaiseksi hillitä itseni ja suodattaa niin keskustelupalstoilta kuin opaskirjoistakin esiin vain sen oleellisen.

Ja toivoa parasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti